2024 - Ökade matpriser

De ökande matpriserna har förändrat hushållens beteende.

De senaste årens prishöjningar har gjort konsumenterna mer priskänsliga. Konsumenterna köper i högre utsträckning produkter med extrapris, tittar på jämförelsepriser och köper billigare alternativ. Andelarna som förändrat sitt beteende i denna riktning är dock lägre 2024 jämfört med 2023.

Att konsumenterna har blivit mer varsamma om maten märks också på att fler tenderar att ta vara på matrester, man använder sina sinnen för att inte slänga mat i onödan och över 50 procent uppger att de lägger mer pengar på mat nu jämfört med tidigare. Skillnaderna mellan 2024 och 2023 är inte signifikanta.

De höjda priserna har också påverkat vad konsumenterna köper. Ungefär var tredje uppger att man idag köper mindre frukt, färska grönsaker, kött, chips, snacks och godis. Få har slutat att köpa produkterna helt. Fler uppger att de köper mer av frysta grönsaker, torkade eller konserverade baljväxter, pasta, hårt bröd och kyckling.

Publikation

Läs publikation

Detaljerad information

Författare
Origo
Publikationstyp
Rapport
Ämne
Miljö och matsvinn
Utgivningsår
2024
Antal sidor
34