Ett missionsorienterat arbetssätt för mer hållbara skolmåltider

För att skolmåltiderna ska kunna bli mer hållbara för miljön, hälsan och ekonomin måste många aktörer samarbeta för att hitta lösningar på olika utmaningar för skolmåltidssystemet. Inom projektet Ett nytt recept för skolmåltider arbetar tolv aktörer tillsammans.

2019 fick Livsmedelsverket i uppdrag att koordinera projektet Ett nytt recept för skolmåltider, ett projekt där åtta myndigheter och fyra kommuner tillsammans utforskar hur ett hållbart skolmåltidssystem kan se ut – från jord till bord och tillbaka igen. Myndigheterna bidrar med finansiering, kunskap och expertis inom relevanta sakområden samt arbetar med policyutveckling. Kommunerna fungerar som utvecklingsmiljöer i projektet för att testa koncept i mindre skala på lokal nivå. Målsättningen är att lära sig av tester och att skala upp lyckosamma koncept och lösningar i hela Sverige.

Projektet, som finansieras av Vinnova, är en del i en större satsning kring mat och hållbarhet hos Vinnova som ska öka olika aktörers förmåga att bidra till de globala hållbarhetsmålen. Det är också ett av pilotprojekten i Vinnovas arbete med missioninriktat arbetssätt där flera organisationer på nationell, regional och lokal nivå arbetar i samma riktning mot ett gemensamt mål. Detta mål, så kallad mission, är att varje barn i Sverige äter hållbar och god skolmat. Projektet kommer att avslutas våren 2025.

Projektarbetet är indelat i fem faser

Projektet har präglats av ett utforskande arbetssätt där testande och lärande har varit i fokus och arbetet har riktats mot ett gemensamt omställningsmål – alla barn i Sverige äter hållbar och god skolmat. Det har öppnat upp för samarbeten, både inom kommunerna och mellan kommuner och myndigheter.  Projektet har genomförts i fem faser:

  • Fas 1: Analys och problemformulering
  • Fas 2: Experimentera och innovera
  • Fas 3: Utveckla, utvärdera och dra lärdom
  • Fas 4: Sprida lösningar och lärdomar
  • Fas 5: Underhålla och följa upp

Med utgångspunkt i utmaningarna identifierade projektet åtta hävstänger för hållbara skolmåltider. Med hävstängerna menas delar i systemet som har stor påverkan på omställning av systemet som helhet. Du kan läsa mer om arbetsmetoderna i projektet på den här webbsidan:

Resultat: Projektet har bidragit med ny kunskap och resulterat i utvecklade lösningar

Ramboll har på Livsmedelsverkets uppdrag genomfört en utvärdering av projektet under våren 2024. Fokus för utvärderingen var att sammanfatta de lärdomar som gjorts utifrån projektets utformning och genomförande.

Utvärderingen av kommunernas experiment/prototyper visar att de i flera fall gett de resultat man önskade, som minskat matsvinn, stärkt pedagogiskt arbete kring skolmat samt förbättrad inställning bland eleverna till skolmaten. Flera prototyper har även resulterat i koncept som andra skolor och kommuner kan och har inspirerats av.

Det har varit framgångsrikt att kommunerna har testat nya lösningar under verkliga förhållanden och det har bidragit till lärande. Projektet har även gett en unik möjlighet för ett stort antal myndigheter, experter och kommuner att samverka för att bättre förstå hur skolmåltidssystemet kan utvecklas i en hållbar riktning.

Inspireras av kommunernas experiment med hållbara måltider

Ta del av de fyra kommunernas spännande experiment genom att läsa vidare på den här sidan:

Senast granskad 2024-09-10