Remisser om föreskrifter

Livsmedelsverket har många föreskrifter. Myndigheten beslutar varje år om ändringar i befintliga föreskrifter eller helt nya föreskrifter. När det finns aktuella remisser att lämna synpunkter på så hittar du dem i menyn. Längst ner på denna sida hittar du också utgångna remisser från de senaste åren.

I föreskriftsarbetet ingår att göra en utredning om vilka konsekvenser de regler som föreslås skulle kunna få. Det ingår också att titta på alternativa lösningar och att utforma föreskrifterna.

En mycket viktig del är att få veta hur berörda företag påverkas av förslagen. Detta kan ibland ske genom att Livsmedelsverket samråder med branscher och andra intressenter under arbetet med förslagen. Livsmedelsverket skickar också alltid ut sina förslag till föreskrifter på remiss.

Livsmedelsverket strävar efter enkla regler för företagen och att inte reglera frågor i onödan. Myndigheten vill skapa så flexibla regler som möjligt för att inga företag ska missgynnas. Det är därför alltid mycket värdefullt att få branschens och enskilda företags åsikter.

Så här går arbetet med remisserna till:

  • Beslut att inleda arbetet med föreskriften.
  • Uppstartsmöte med tidplan.
  • Utarbetande av underlag inklusive eventuellt samråd.
  • Intern förankring.
  • Remiss.
  • Hantering av synpunkter på remissen.
  • Notifiering till EU-kommissionen och övriga medlemsstater.
  • Hantering av eventuella synpunkter från EU-kommissionen och medlemsstater.
  • Beslut, trycklov och publicering.

På Livsmedelsverket är det enheten för juridik som ansvarar för arbetet med föreskrifter. Men arbetet kräver samarbete med många andra enheter och avdelningar för att nå fram till fungerande och ändamålsenliga föreskrifter.

Senast granskad 2024-10-22