2018 nr 02 - Att kommunicera mat- och levnadsvanor i dagens medielandskap

Dagens svenska samhälle präglas av oändliga kommunikationsmöjligheter och ökad konkurrens om medborgares uppmärksamhet och intresse.

Ett medielandskap med många olika aktörer och kommunikationsplattformar ställer specifika krav på sätten vi kommunicerar och informerar. Hur når vi ut med våra budskap? Och vem lyssnar när vi pratar? Kommunikation utgör en väsentlig del i främjandet av bra levnads- och matvanor, och det är därför viktigt att förstå och besvara föregående frågor i relation till dessa hälsorelaterade ämnen. Dessa två frågor tjänar även som en utgångspunkt i följande rapport, där vi tittar närmare på samhällskommunikation med specifikt intresse för offentlig myndighetskommunikation inriktad på främjandet av goda mat- och levnadsvanor i dagens expansiva medielandskap.

Publikation

Läs publikation

Detaljerad information

Författare
Rebecca Asmundsson Fristedt och Helena Sandberg
Publikationstyp
Rapport
Ämne
Matvanor - Undersökningar
Utgivningsår
2018
Antal sidor
42