Försäljningen av Nyckelhålsmärkta produkter har ökat

2025-01-14

Försäljningen av Nyckelhålsmärkta produkter har ökat de senaste åren, samtidigt som utbudet har varit stabilt. Det visar ny statistik från dagligvaruhandeln. Det är en utveckling som bidrar till bättre matvanor och är positiv för folkhälsan. I januari sätter Livsmedelsverket och olika aktörer i livsmedelsbranschen extra fokus på Nyckelhålet.

Nyckelhålet är Livsmedelsverkets oberoende märkning och ska vara en enkel vägledning till bättre matvanor. Men då måste det finnas ett bra och tillräckligt stort utbud. Därför har Livsmedelsverket undersökt hur försäljningen av och andelen Nyckelhålsmärkta produkter i dagligvaruhandeln har utvecklats de senaste åren.

Nyckelhålet fortsätter att vara en relevant framsidesmärkning på livsmedel i svensk dagligvaruhandel. Utvecklingen av antalet Nyckelhålsmärkta produkter var stabil samtidigt som både värde- och volymförsäljningen ökade mer än den totala utvecklingen inom dagligvaruhandeln.

– Det är glädjande att det finns ett bra utbud av Nyckelhålsmärkta produkter. Och det är minst lika roligt att det finns en sådan stark efterfrågan hos konsumenterna för de här mer hälsosamma produkterna, säger Britta Ekman, chef för Livsmedelsverkets enhet för hållbar livsmedelskonsumtion.

Försäljningsstatistiken, som kommer från NielsenIQ, visade på stora variationer mellan olika kategorier av livsmedel. Men tydliga volymökningar i “Matfett” (33 procent), “Färska vegetariska produkter” (24 procent) och “Frukostflingor” (11 procent) innebär att det inom vissa kategorier har skett en relativt stor förändring i konsumtionen.

Stor potential för märkningen

Under 2023 publicerade Livsmedelsverket en rapport om Nyckelhålet, där Ipsos sammanställde insikter om varumärkets styrka, försäljning och märkningens status i livsmedelsbranschen.

En av slutsatserna var att Nyckelhålet som varumärke är starkt. Det är enkelt, etablerat och välkänt och myndighetskopplingen ger märkningen en hög trovärdighet.

Det fanns även ett brett stöd bland aktörer i livsmedelskedjan att fortsätta utveckla Nyckelhålet som varumärke. Det fanns också en efterfrågan på ökade satsningar, inte minst vad gäller marknadsföring och kommunikation.

Gemensam satsning på Nyckelhålet

Det fanns också ett stort intresse från branschen att bidra med produktutveckling samt att synliggöra Nyckelhålet i butik. Ett medskick var att undersöka hur Livsmedelsverket och branschen kan utveckla sin samverkan. Ett sådant initiativ är att tillsammans uppmärksamma Nyckelhålet i januari.

– Vi hoppas att det ska leda till att fler upptäcker Nyckelhålet och vilket stöd märkningen kan vara i vardagen. Livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln har en nästan daglig kontakt med konsumenterna och kan verkligen göra en stor insats för att det ska bli enklare för fler att äta mer hälsosamt, säger Britta Ekman.