Gravid - Mat att undvika, lättläst

En kvinna som håller i en papperstallrik med mat framför en matvagn utomhus, bakom står en annan kvinna och gestikulerar med händerna till kockarna i matvagnen.

Det mesta går bra att äta när du är gravid.
Men det finns några saker att tänka på.

Allt ska vara rent när du lagar mat

De här sakerna är viktiga när du ska laga mat och förvara maten:

  • Tvätta händerna innan du börjar laga mat.
  • Tvätta händerna efter att du har tagit i rått kött eller rå kyckling.
  • Diska skärbrädor och knivar som du använt innan du börjar göra i ordning ny sorts mat.
  • Tvätta händerna när du har varit i kontakt med jord.
  • Skölj bort jord från frukt och grönsaker innan du äter dem.
  • Ställ in mat i kylskåpet om den ska stå kallt. Ha gärna +4 °C i kylskåpet.

Mat och dryck som du ska vara försiktig med

Barnet i magen är extra känsligt för vissa bakterier och parasiter som kan finnas i mat.
Barnet är också känsligare för vissa skadliga ämnen. 
Det kan till exempel vara alkohol, koffein (som finns i kaffe och te) och olika miljögifter.

Därför finns det en del mat som du inte ska äta när du är gravid.
Det finns också mat som du kan äta lite av, men inte för mycket. 

Alkohol

Drick inte vin, öl, cider eller sprit när du är gravid.
En del av alkoholen går vidare till barnet, och då kan det skadas.

Fisk

De flesta fiskar och skaldjur går bra att äta när du är gravid.
Odlad lax och alla andra sorters odlade fiskar går bra att äta.
Inlagd sill, torsk, tonfisk i konservburk, räkor, musslor och kräftor går också bra att äta.

Fisk som är förpackad

I fisk som är förpackad kan det finnas en bakterie som heter listeria.
I värsta fall kan listeria skada barnet eller ge missfall.
Men det är mycket ovanligt.

Listeria-bakterien dör när maten blir het, till exempel när du steker fisken.
Men gravad och rökt fisk äter man ofta kall.

Då gäller det här:

  • Köpt gravad och rökt fisk: kolla datum på förpackningen.
    Om maten har legat i förpackningen mer än en vecka, så ät den inte.
  • Köpt sushi och sashimi går bra att äta.

Fisk med mycket miljögifter

Några fiskar kan innehålla miljögifter som heter kvicksilver och dioxin.

De här fiskarna kan innehålla mycket kvicksilver:

  • abborre
  • gädda
  • gös
  • lake
  • havskatt
  • marulk
  • svärdfisk
  • stor hälleflundra
  • färsk eller fryst tonfisk
  • ål.

Av alla de fiskarna tillsammans bör du inte äta mer än 2–3 gånger per år.
Du kan till exempel äta färsk tonfisk en gång per år och abborre två gånger per år.

De här fiskarna kan innehålla mycket dioxin:

  • strömming, surströmming och sill från Östersjön och Bottniska viken
  • lax och öring som inte är odlad och som kommer från Östersjön, Bottniska viken och de svenska älvarna
  • lax och öring som inte är odlad och som kommer från sjöarna Vänern och Vättern
  • sik som inte är odlad och som kommer från sjöarna Vänern och Vättern
  • röding som inte är odlad och som kommer från sjön Vättern
  • ål.

Av alla de fiskarna tillsammans bör du inte äta mer än 2–3 gånger per år.
Du kan till exempel äta strömming två gånger per år och röding från Vättern en gång per år.

Frysta grönsaker och melon

Bakterien listeria kan finnas i frysta grönsaker och melon, men det är mycket ovanligt.

För att inte bli smittad av listeria är det bra att göra så här:

  • Frysta grönsaker: ställ in grönsakerna i kylskåpet när de har tinat.
    Ät grönsakerna inom några få dagar.
    Listeria-bakterien dör när maten blir het, till exempel när du kokar grönsakerna.
  • Melon som är skuren: förvara melonen i kylskåp.
    Ät melonen inom några få dagar.

En uppskuren melon med en hel melon i bakgrunden.

Ingefära

Vi vet inte om stora mängder ingefära kan vara skadliga för barnet.
Därför är det bäst att inte äta stora mängder ingefära.

Stora mängder är till exempel ingefärsshots, te av ingefärspulver eller kosttillskott med ingefära.

Kaffe, te och energidrycker

I kaffe, te och energidrycker finns ämnet koffein.
För mycket koffein kan vara dåligt för barnet och i värsta fall ge missfall.

När du är gravid går det bra att dricka 2–3 koppar kaffe om dagen, eller 4 koppar te.
Men om du dricker energidrycker ska du inte dricka så mycket kaffe eller te.

Kosttillskott, örtprodukter och naturläkemedel

Använd inte kosttillskott, örtprodukter, växtextrakt, naturläkemedel och läkemedel som är gjorda på växter.

En skål med piller och tabletter av kosttillskott och naturmedicin, bredvid ligger lite örter och blad

Algprodukter

Undvik att äta kosttillskott som innehåller torkade alger.
De kan innehålla för mycket jod.
För mycket jod kan vara skadligt för barnet.

Ginseng

Ät inte kosttillskott som innehåller ginseng.
Det kan påverka hormonerna i din kropp.

Kalebasskrita/ ”Calabash chalk”

Ät inte kalebasskrita.
Det kan innehålla mycket av ämnet bly, som kan skada barnet.

Andra namn för kalebasskrita är ”Calabash chalk”, ”La Craie”, ”Argile Nzu”, Mabele” eller ”Calabar stone”.

Kött

Kött bidrar med järn och andra mineraler som är bra under graviditeten.

Men kött från lamm, vilda djur, grisar och nöt (alltså ko, oxe och kalv) kan innehålla parasiten toxoplasma, som kan vara farlig för barnet i magen.

Toxoplasma dör när maten blir het, till exempel när du steker köttet.
Toxoplasma dör också om du fryser maten i tre dagar.

Gör så här:

  • Ät inte rått kött. Smaka inte på köttbullssmet till exempel.
  • Stek köttfärs och kyckling ordentligt. 
  • Stek också köttbitar av nötkött, lamm, gris och vilda djur ordentligt på samma sätt.
    Om du vill äta en blodig biff, kan du frysa köttet innan du steker det.

Köttfärs är genomstekt när temperaturen är 70 grader i köttfärsen.
För att vara säker måste du mäta med en termometer.
Genomstekt köttfärs är brun och inte trådig.
Köttsaften är genomskinlig. 

Kött från vilda djur, till exempel älg, rådjur, hjort och vildsvin

Kött från vilda djur kan innehålla ämnet bly, om jägaren har använt kulor av bly vid jakten.
Bly kan vara skadligt för barnet.

Om jägaren har tagit bort det skadade köttet på rätt sätt går köttet bra att äta.
Gör så här om du inte vet om jägaren har gjort på rätt sätt:

  • Det går bra att äta hela delar från sådant kött, till exempel stek och filé.
  • Ät inte köttfärs, skav, korv eller grytbitar från sådant kött.
    (Skav är kött i tunna strimlor eller trådar.)

Köttpålägg och patéer

Skivor av kokt eller rökt köttpålägg i vakuumförpackningar kan innehålla bakterien listeria.
I värsta fall kan listeria skada barnet eller ge missfall.
Exempel på sådant kött är kokt eller rökt skinka, kokt medvurst och mortadella.

Listeria kan också finnas i köpta patéer, till exempel fiskpaté eller lantpaté.

Rökt skivad skinka på en tallrik med körsbärstomater och lite dill

Gör så här:

  • Kolla datum på förpackningen.
    Om maten har legat i förpackningen mer än en vecka, så ät den inte.

Salami, lufttorkad skinka och annat torkat kött

Torkat och kallrökt kött är till exempel parmaskinka eller salami.
Det kan innehålla parasiten toxoplasma, som kan vara farlig för barnet i magen.

Gör så här:

  • Frys in sådant kött innan du äter det.
    Köttet ska frysas i tre dagar.
  • Om köttet hettas upp så att det ryker behöver det inte frysas först.

Lever och leverpastej

Lever innehåller mycket A-vitamin.
För mycket A-vitamin kan skada ditt barn.
Ät därför inte fiskleverolja eller rätter gjorda av lever.

Leverpastej kan du äta som vanligt. Den innehåller så lite lever att den inte skadar barnet.

Opastöriserad mjölk

Opastöriserad mjölk kan innehålla skadliga bakterier, till exempel listeria.
I värsta fall kan listeria skada barnet eller ge missfall.
Därför ska du inte dricka opastöriserad mjölk.
Det gäller alla, inte bara gravida.

Ostar

De flesta vanliga ostar går bra att äta, men det finns några sorter som kan innehålla bakterien listeria.
I värsta fall kan listeria skada barnet eller ge missfall.

De här ostarna går bra att äta:

Osthyvel som skär en skiva av en hårdost.

  • all ost i mat som hettas upp tills den bubblar
  • hushållsost och annan ost som är så hård att den går att hyvla med osthyvel
  • halloumi, mozzarella och fetaost
  • mjukost i burk eller i tub
  • färskostar i ask som cream cheese, ricotta, mascarpone, paneer och labneh.

Ät inte de här ostarna:

  • färskostar gjorda på opastöriserad mjölk
  • mögel- och kittostar, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio.
    Ät inte de ostarna även om de är gjorda på pastöriserad mjölk.

Saknar du smaken av ostar som du inte bör äta?
Då kan du lägga osten i en maträtt som du sedan värmer upp helt igenom, så att den blir rykande het.

Rooibos och te av örter

Vi vet inte om rooibos eller te av örter kan vara skadliga för barnet.
Därför är det säkrast att inte dricka för mycket av sådant te – högst en kopp ibland.

Senast granskad 2024-06-07