Tips för att slänga mindre mat
Det bästa du kan göra för att inte behöva slänga mat
är att planera, förvara och laga mat på ett bra sätt.
Här får du tips på hur du kan göra
för att maten ska hålla längre.
Du får också svar på vanliga frågor om mat.
Kolla vad du har för mat hemma
och planera vad du ska handla
Kolla regelbundet vad du har för mat
i dina skåp, i kylskåpet och i frysen.
Om du planerar vad du ska köpa innan du handlar
behöver du inte slänga lika mycket mat.
Så här kan du kolla
vad du har för mat hemma:
- Ha en återkommande dag när du går igenom
dina skåp, kylskåp och frys.
Då ser du vad som finns hemma
innan du går och handlar. - Sortera maten du har hemma
och ställ maten där bäst före-datumet snart passerar
så att du lätt kommer åt den. - Titta, lukta och smaka på maten
innan du slänger något.
Den kanske inte är gammal
trots att den har passerat bäst före-datumet. - Du kan frysa in många matvaror,
till exempel mjölk, grädde, ost och skinka. - Skriv datumet på maten när du lägger den i frysen.
Kolla ofta vad du har för mat i frysen
och planera för när du ska äta den.
Tänk kortsiktigt när du handlar
och lagar mat
Att tänka kortsiktigt när du handlar och lagar mat
går ut på att ta hand om maten
så att du slipper slänga den.
Tips för när du ska handla:
- Köp inte mer mat än du hinner äta upp.
Det gäller särskilt för frukt och grönsaker
som inte håller så länge. - Handla hellre lite grönsaker ofta
istället för mycket grönsaker sällan. - Dela upp stora förpackningar i mindre bitar
och frys in sånt som du inte äter upp inom några dagar.
Tips för när du ska laga mat:
- Planera hur mycket du ska äta just den dagen
och anpassa maten efter det. - Ta hand om rester som du kan äta en annan dag.
- Laga storkok och frys in i portionsförpackningar.
Förvara maten så att den håller länge
Maten håller längre om du förvarar den rätt.
Det beror lite på vilken mat det är,
men ju kallare maten är desto längre håller den.
Se därför till att ha rätt temperatur i kylskåpet och frysen:
- + 4 grader i kylskåpet
- − 18 grader i frysen.
Du kan läsa på förpackningen
om du ska förvara maten
i kylskåpet, i frysen eller i rumstemperatur.
Lägg kött och fisk i kylskåpet
Lägg kött och fisk i kylskåpet så fort som möjligt.
Gärna på den kallaste platsen i kylskåpet.
Mät med en termometer var det är kallast.
Det gäller särskilt för känsliga livsmedel som
- köttfärs
- rå fisk
- skaldjur.
Stoppa in pålägg i kylskåpet medan du äter frukost,
till exempel
- skinka
- kalkon
- korv
- leverpastej.
Då håller de mycket längre
än om de står i rumstemperatur.
Du kan lägga kött och fisk i frysen
Du kan också frysa in kött och fisk.
I frysen växer inte bakterier
så det är inte farligt att äta kött
som har legat länge i frysen.
Gör så här när du ska frysa in kött:
- Lägg köttet i en lufttät förpackning.
- Skriv datumet när du lade in den i frysen
på förpackningen.
Ha inte kött för länge i frysen
Kött som har mycket fett kan härskna i frysen.
Det betyder att fettet har blivit gammalt.
Kött som har härsknat smakar illa.
Ju mer fett köttet innehåller,
desto kortare tid håller det i frysen.
Viltkött håller i mer än ett år i frysen
medan feta charkprodukter som korv och bacon
bara håller en månad.
Mejeriprodukter ska vara kalla
Förvara alltid mejeriprodukter i kylskåpet.
Mejeriprodukter är produkter som består av mjölk,
till exempel
- mjölk
- fil
- yoghurt
- grädde
- crème fraiche
- ost
- bordsmargarin.
Ju kallare det är i kylskåpet
desto längre håller mejeriprodukter.
Mjölk som står i kylskåpet håller faktiskt längre
än bäst före-dagen på förpackningen.
Så här förvarar du mejeriprodukter:
- Förvara mjölken i kylskåpet.
- Lämna inte mjölken framme,
utan ställ tillbaka den i kylskåpet
när du har druckit klart. - Lukta och smaka på mejeriprodukter
innan du slänger dem.
Om de smakar bra är det ingen fara att dricka och äta. - Du kan också frysa in mjölk, grädde och matfett.
Det går inte att vispa grädde som har varit i frysen
men det går att använda när du lagar mat. - Riv tråkiga ostbitar och lägg in i frysen.
Det går bra att ha i gratänger och pajer.
Ägg
Förvara ägg i kylskåpet i ungefär 4 grader.
Då håller de flera veckor längre än
bäst-före-datumet som står på förpackningen.
Bäst-före-datumet gäller om du har äggen i rumstemperatur.
Lukta och smaka innan du slänger äggen.
Om det luktar och smakar bra
går det bra att äta.
Du kan också frysa in äggula och äggvita.
Frukt och grönsaker
Frukt och grönsaker håller längre om du tar hand om dem rätt:
- Köp bara så mycket frukt och grönsaker
som du vet att du hinner äta. - Hantera frukt och grönsaker försiktigt,
så att de inte får skador på sig. - Välj grönsaker som håller länge i kylskåpet,
till exempel morötter, rödbetor, vitkål, kålrot och blomkål. - Köp inte så mycket sallad, tomat och gurka,
som är ömtåliga och inte håller så länge. - Låt plasten vara kvar på grönsakerna
innan du äter dem.
Lämna förpackningen lite öppen,
så att det inte bildas fukt.
Du kan också göra små hål i plasten.
Kan man ha frukt och grönsaker i kylskåpet?
Ja, många grönsaker håller bäst i kylskåpet.
Du kan också ha vissa frukter i kylskåpet.
Men kom ihåg att äta upp dem i tid.
Ska några frukter och grönsaker inte vara i kylskåpet?
Vissa frukter och grönsaker ska inte vara i kylskåpet.
Då kan de få köldskador.
Det är bättre att förvara dem i rumstemperatur
Det gäller till exempel
- bananer
- ananas
- gurka
- aubergine.
Det går att använda
skrumpna frukter och grönsaker
Du kan äta frukt och grönsaker som har börjat bli lite skrumpna.
Det är inte farligt.
Här är några tips på vad du kan göra med dem:
- Gör en smoothie eller en fruktsallad av skrumpna frukter.
- Använd skrumpna grönsaker i en gryta, soppa
eller i en omelett. - Har du sallat, morötter eller rotfrukter
som har tappat spänst?
Lägg dem i vatten i kylskåpet
i några timmar.
Frysa in frukt, bär och grönsaker
Det går bra att frysa in frukt och bär.
Men du behöver dela frukt i mindre bitar
innan du stoppar dem i frysen.
Du kan också frysa in grönsaker:
- Koka grönsakerna först en kort stund i vatten.
- Spola dem sedan med kallt vatten
innan du lägger dem i frysen.
Grönsaker, bär och frukter håller
ett år eller mer i frysen.
Bakterier växer inte i frysen.
Därför är frukt, bär och grönsaker som legat där länge
inte farlig att äta.
Men de kanske inte är goda längre.
Potatis
Potatis ser ut att tåla mycket
men det är ömtålig mat.
Potatis kan bli giftig om de får ljus på sig.
Då bildas ett ämne som heter solanin
som är giftigt att äta.
Det är lätt att förvara potatis rätt:
- Förvara potatis mörkt.
- Förvara helst potatis svalt
men det går att ha dem i rumstemperatur. - Ta hand potatisen varsamt och skydda från stötar.
Bröd
Förvara bröd i rumstemperatur och inte i kylskåp.
I kylskåpet blir mjukt bröd snabbt smuligt och torrt.
Det går också bra att frysa in mjukt bröd.
Du kan skiva brödet innan du lägger det i frysen
om du inte äter bröd så ofta.
Då kan du lätt ta ut brödskivor när du ska äta.
Förvara hårt bröd som knäckebröd torrt,
till exempel i ett skåp.
Då håller det nästan hur länge som helst.
Mjukt bröd börjar mögla efter ungefär en vecka
men vissa bröd håller längre,
till exempel surdegsbröd.
Sylt, ketchup och andra smaksättare
Livsmedel som säljs i flaskor och burkar
kan oftast stå i rumstemperatur så länge de är oöppnade.
Det är till exempel
- sylt
- ketchup
- salsa
- fond
- pesto.
Du kan däremot behöva ställa
öppnade burkar och flaskor i kylskåpet.
Det står på förpackningen vad du ska göra.
Öppnade burkar med marmelad eller salsa
håller ofta länge i kylskåpet.
Det är för att bakterier inte trivs i dem.
De kan börja mögla
och då ska du slänga dem.
Men du ser snabbt när det är mögel.
Du kan också frysa in till exempel salsa
om du vill äta den senare.
Konserver
Det finns två sorters konserver:
- helkonserver
- kylkonserver.
Helkonserver kan vara i rumstemperatur länge,
ofta mycket längre än ett år.
En öppen konserv måste vara i kylskåpet
och håller lika länge som andra matrester.
Kylkonserver är till exempel inlagd sill eller fiskrom,
som behöver vara i kylskåpet
även när de är oöppnade.
Hur länge en öppnad förpackning håller i kylskåpet
beror på vad det är för mat.
Sill kan hålla i flera månader
medan fiskrom bara håller några dagar.
Du kan ofta läsa på burken
hur länge du kan ha produkten i kylen.
Torrvaror
Torrvaror är mat som du kan ha i ett skåp.
Det är till exempel
- mjöl
- pasta
- ris
- socker
- gryn.
Torrvaror är inte farliga att äta
när de har passerat bäst före-datum.
Men fettet i till exempel mjöl
kan härskna och börja smaka illa.
Olja
Du kan förvara oljor i rumstemperatur.
Men de ska stå mörkt,
så att inte fettet blir gammalt och härsknar.
Olja håller längre om du förvarar dem svalt,
till exempel i ett skafferi.
Du kan också förvara olja i kylskåpet.
Men vissa oljor kan stelna när de blir kalla,
till exempel olivolja.
Det är ingen fara att äta,
för olivoljan blir flytande igen i rumstemperatur.
Nötter
Nötter innehåller mycket fett som kan härskna.
Förvara därför nötter
- mörkt
- i kylskåpet
- i en tättslutande förpackning.
Då håller de länge.
Nötter som har skal håller längre
än skalade nötter.
Ät inte mögliga nötter
eftersom de kan innehålla gift från mögel.
Förvara frukt och grönt rätt (sidan är inte på lättläst svenska)
Förvaring av tillagad mat i det egna köket (sidan är inte på lättläst svenska)
Tillaga
Ett av de bästa tipsen för att slänga mindre mat
är att ta lagom portioner och äta upp det som blir över
vid ett senare tillfälle.
Ofta kan du laga nya rätter av dina rester.
Det finns ingen magisk gräns för hur länge mat håller.
Det går bra att äta mat som har stått i kylskåpet
om den luktar och smakar bra
och inte har möglat.
Så här kan du göra för att ta hand om rester:
- Lägg inte upp för mycket mat på tallriken.
Ta hellre mat två gånger. - Lägg in matrester i kylskåpet så snart som möjligt.
- Kyl ned mat snabbare genom att dela dem i mindre bitar
eller lägga dem i vattenbad.
Om det är kallt ute kan du lägga dem utomhus. - Frys in pasta och ris.
Lägg det i en burk eller plastpåse
och fyll på efterhand. - Du kan riva och frysa in ostkanter
och använda senare till gratäng, paj eller pizza. - Använd rester till en omelett.
De flesta rester fungerar,
till exempel- potatis, pasta eller ris
- överblivet kött
- smörgåsmat
- skrumpna grönsaker.
- Du kan också använda skrumpna grönsaker
som paprika, morötter och broccoli
till en gryta, köttfärssås, gratäng, paj eller soppa. - Du kan sätta ihop små rester
som tillsammans blir en bra plockmåltid. - Gör en fruktsallad av frukt som börjar bli gammal.
Du kan också frysa in frukten
och använda till en smoothie. - Du kan göra till exempel risotto, wok eller pyttipanna
av rester som du har hemma.
Du kan hitta recept på hur du kan göra
på sociala medier, på webben och i kokböcker.