Hur mycket ska jag äta? Lättläst

Gravid kvinna som skär frukt på en skärbräda på en köksbänk. Den skurna frukten är placerad i en glasskål vid sidan av skärbrädan.

När du är gravid behöver du mer näring än normalt.
Men du behöver inte så mycket mer kalorier.

De sista månaderna när du är gravid kan du behöva lite mer mat än vanligt.
För en del passar det bäst att äta mer mat till lunch och middag.
För andra känns det bättre att äta något extra mellanmål istället.

Den som är gravid blir ofta trött eller mår illa.
Många mår bättre om de äter lite men ofta.
Prata med din barnmorska om du mår så illa att det blir svårt att äta tillräckligt med mat.

Hur mycket ska min vikt öka?

När du är gravid ökar din vikt.
Vikten ökar olika för olika personer.
Men det är bra att inte öka för mycket i vikt.

Då minskar risken för att du ska bli sjuk av diabetes eller högt blodtryck.
Förlossningen kan bli lättare om din vikt inte har ökat för mycket.
Fråga din barnmorska vad som är lagom för dig.

Tips för att din vikt ska öka lagom mycket:

  • Ät inte så mycket godis, läsk, glass, kakor och snacks.
  • Rör på dig, helst 30 minuter varje dag.
    Du kan till exempel ta en promenad varje dag.
Senast granskad 2024-06-07