Gravid - Hur får jag tillräckligt med näring, Lättläst

Två kvinnor med slöja ler och tittar på en datorskärm, de är utomhus och man ser gröna träd i bakgrunden.

När du är gravid behöver du mer vitaminer och mineraler än normalt.
Den som äter alla sorters mat får oftast tillräckligt av de ämnena via maten.
Men ibland kan du behöva ta tabletter med vitaminer eller mineraler.
Prata med din barnmorska om du kan behöva mer av ämnena här nedan.

Omega-3-fett

Omega-3-fett finns i fet fisk, till exempel lax, makrill och sill.
Om du aldrig äter fisk kan du få för lite omega-3-fett.
Då kanske du bör ta tabletter för att få i dig vad du behöver.

D-vitamin

D-vitamin finns i

  • fisk
  • mjölk
  • vego-drycker som har extra D-vitamin
  • fil och yoghurt
  • olja, flytande matfett och matfett till smörgåsar
  • ägg.

mat som innehåller d-vitaminpuffbild.jpg

Om du inte äter mat med D-vitamin kan du få för lite D-vitamin.

D-vitamin bildas också i kroppen när du är ute i solen.
Om du har kläder som täcker hela kroppen eller om du inte kommer ut i solen alls, kan du få för lite D-vitamin.
Då kanske du bör ta tabletter för att få i dig vad du behöver.

Folsyra

Folsyra kan hindra att barnet får en skada som kallas ryggmärgsbråck.
Därför är det bra att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till vecka 12 i graviditeten.

Järn

Järn finns i kött, leverpastej, blodpudding och bröd med fullkorn.
Järn finns också i bönor, linser, ärtor, nötter och frön.
Även om du äter mat med mycket järn, kan du behöva tabletter med järn.

Vitamintabletter

Om du tar tabletter med vitaminer är det viktigt att inte ta för mycket.
Läs på förpackningen hur mycket du ska ta. Ta inte mer än så.

Om du äter vitamintabletter med A-vitamin, så se till att du inte äter mer än totalt 1 milligram A‑vitamin per dag.

Senast granskad 2024-06-10