Bra mat när du är gravid, lättläst

Mage på gravid kvinna

Här är några tips om bra mat när du är gravid.
De är till för att barnet i din mage ska växa och må bra.
Men också för att du själv ska må bra.

Mat som är bra att äta

När du är gravid får barnet sin näring från dig.
Näring är ämnen som finns i maten, till exempel protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler.
För att barnet ska växa och må bra behöver du mer näring än normalt.
Du behöver till exempel mer vitaminer och mineraler.

Olika sorters mat innehåller olika sorters näring.
Därför är det bra att äta olika sorters mat.
Då får du lättare i dig alla ämnen som behövs.

Så här är bra att äta när du är gravid:

1. Ät mycket grönsaker, rotfrukter, bönor, linser, frukter och bär.
Så här mycket  grönsaker, frukt och bär är nyttigt att äta varje dag.
Även om du bara äter lite mer grönsaker än vanligt är det bra!

Tallrik med 500 gram frukt och grönsaker. Det är morötter, tomatskivor, salladsblad, broccoli, bär och äpple på bilden.

2. Ät fisk 2–3 gånger i veckan.
Det är bra att äta olika sorters fisk och skaldjur.
Det är bra att köpa fisk som är miljömärkt.
Den har mindre risk att ta slut i havet.

3. På smörgåsar är det bäst med fett som är märkt med Nyckelhålet.
Använd olja eller annat flytande matfett när du lagar mat.

4. Det är lagom att äta eller dricka 3–5 deciliter mjölk, fil eller yoghurt varje dag.
Välj sorter som är märkta med Nyckelhålet.
Det går också bra att välja sorter som är vegetariska.
Välj då sådana som har extra vitaminer och mineraler.

5. Välj bröd, flingor, gryn och pasta som har fullkorn.
De sorter som är märkta med Nyckelhålet har fullkorn.

6. Använd salt med jod när du lagar mat.
Det står på paketet om det är jod i saltet.

7. Drick vatten till maten och när du är törstig.

Välj mat med Nyckelhålet

Välj gärna mat som är märkt med en bild på Nyckelhålet.

Nyckelhålet_liten.png

Nyckelhålet finns på nyttig mat.
Mat med Nyckelhålet innehåller mindre socker och salt.
Den har också mer fullkorn och fibrer, och nyttigare eller mindre fett.

Nyckelhålet kan finnas på mjölk, fil, yoghurt, bröd, flingor,
matfett, korv och färdiglagad mat.
Det kan också finnas på frukter, grönsaker, fisk och kött.

Tallriksmodellen ger balans

Använd gärna tallriksmodellen när du lägger upp din mat.
Den gör det enkelt att få bra balans på tallriken.
Det är också bra för miljön att ha mycket grönsaker på tallriken.Tallriksmodellen_båda_liten.png

Den första tallriken passar för den som rör på sig ofta.
I den är delen med grönsaker lika stor som delen med potatis, pasta och gryn.

Den andra tallriken passar personer som inte rör på sig så mycket.
De behöver mindre kalorier.
Ett sätt är att minska mängden potatis, pasta, bröd och gryn.
I stället får grönsaker och rotfrukter fylla halva tallriken.

När du är gravid kan det vara svårt att följa tallriksmodellen,
till exempel om du mår illa eller är trött.

Ibland kanske du känner att du måste äta något.
Då är det bättre att försöka äta grönsaker och frukt i små bitar, flera gånger om dagen.

Senast granskad 2024-06-07