L 2021 nr 26 - Vad tycker konsumenter om salt?

Ett för högt intag av salt är en av de största riskfaktorerna för ohälsa kopplat till våra matvanor både globalt och i Sverige.

Att följa konsumenters kunskap och beteende avseende salt bedöms av WHO som en viktig del av ett framgångsrikt saltsänkningsarbete. För att ta reda på konsumenternas kunskap om salt och vilja att förändra sitt eget beteende kring salt har undersökningsföretaget Origo group utfört en konsumentundersökning för Livsmedelsverkets räkning i december 2020.

 

Resultaten från undersökningen ska användas av Livsmedelsverket till exempel när det gäller kommunikation för att öka förståelsen kring salt och dess negativa effekter på hälsan. Undersökningen är också ett underlag för dialog med livsmedelsbranschen, uppdragsgivare och olika samarbetspartners.

Publikation

Läs publikation

Detaljerad information

Författare
Livsmedelsverket
Publikationstyp
Rapport
Ämne
Matvanor
Utgivningsår
2021
Antal sidor
28