Gränskontroll

Gränskontroll

EU-lagstiftningen reglerar vilka djur och varor som ska genomgå gränskontroll då de importeras från tredje land till EU. Syftet är att kontrollera att sändningarna lever upp till kraven i lagstiftningen, och därmed upptäcka och avvisa sändningar som inte är förenliga med kraven och/eller kan innebära en risk för människors, djurs eller växters hälsa. 

 

Övergripande råd, stöd och vägledning tas fram av personal på de centrala myndigheterna. Den operativa kontrollen utförs av särskild kontrollpersonal.

Myndighet Ansvarsområde

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet

Finansdepartementet

Socialdepartementet

 

Jordbruksverket

Jordbruksverket ansvarar för importkontroll av levande djur och animaliska produkter som inte är avsedda som livsmedel samt hö och halm. Jordbruksverket ansvarar dessutom för importkontroll av icke-animaliska foder som omfattas av en tillfällig ökning av offentlig kontroll eller nödåtgärder. Jordbruksverket ansvarar även för importkontroll av växter, växtprodukter och andra föremål som kan sprida växtskadegörare. 

Jordbruksverket ansvarar även för importkontrollen av ekologiska djur och varor som inte är livsmedel. 

Det övergripande ansvaret för gränskontroll av djur och animaliska produkter samt förstärkt kontroll av icke-animaliska foder ligger på djuravdelningen. Det övergripande ansvaret för gränskontroll av växter, växtprodukter och andra föremål som kan sprida växtskadegörare samt ekologiska jordbruksprodukt ligger på växt- och kontrollavdelningen.

Livsmedelsverket

Livsmedelsverket ansvarar för importkontroll av livsmedel av animaliskt ursprung och sammansatta livsmedel, i enlighet med artikel 47.1 b i förordning (EU) 2017/625.

Livsmedelsverket ansvarar dessutom för importkontroll av ekologiska livsmedel, vissa vegetabiliska livsmedel samt köks- och bordsartiklar från Kina/Hong-Kong, i enlighet med artikel 47.1 d, e och f i förordning (EU) 2017/625. 

 Tullverket

Tullverkets roll är att genomföra en dokumentkontroll i samband med att en gränskontrollpliktig vara övergår till fri omsättning och får endast tillåta en sändning efter att hälsodokument CHED eller kontrollintyg COI är verifierat i det digitala systemet Traces NT av de behöriga myndigheterna.  

 

Tullverket kvarhåller sändningar och underrättar de behöriga myndigheterna vid gränskontrollstationerna om tulldeklarationer med gränskontrollpliktiga varor avges utan att hälsodokument CHED eller kontrollintyg COI visas upp. 

Planering av kontrollen

EU-lagstiftningen anger vilka djur och varor som måste genomgå gränskontroll vid införsel till EU:s territorium, vilka kontroller och i vilken omfattning kontrollerna ska göras. Det innebär att verksamheten inte kan planeras, utan styrs av vilken typ av och vilket antal sändningar som föranmäls för införsel till EU via de svenska gränskontrollstationerna. Lagstiftningen och riskvärderingar ligger till grund för vad som ska kontrolleras och kontrollernas omfattning.

Gränskontrollen innefattar alltid dokumentkontroll. Kommissionen anger med vilken standardfrekvens identitetskontroll och fysisk kontroll av animaliska produkter ska utföras i genomförandeförordning (EU) 2019/2129. För växter och växtprodukter anges detta i genomförandeförordning (EU) 2022/2389 och för vegetabiliska produkter som omfattas av gränskontroll i bland annat förordning (EU) 2019/1793. För köks- och bordsartiklar regleras frekvenserna i förordning (EU) 284/2011. Aktuell frekvens anges automatiskt i det EU-gemensamma IT-systemet TRACES. Om en viss sorts produkt med visst ursprung utgör en större risk ökas frekvensen för fysisk kontroll. Provtagning är en del av den fysiska kontrollen och frekvensen för provtagning ses över regelbundet.

Fysisk kontroll av ekologiska produkter utförs i enlighet med förordning (EU) 2021/2306.

Sändningar med gränskontrollpliktiga varor ska föranmälas av importörer eller lastansvariga till gränskontrollstationen minst en arbetsdag före sändningens förväntade ankomst till EU:s territorium, eller minst fyra timmar om det av logistiska skäl inte går att veta ankomst en arbetsdag i förväg. Föranmälan av sändningar med trä till vissa gränskontrollstationer som bara är utsedda för kontroll av trä ska dock ske minst fem dagar före ankomst.

Dokumenterade tillvägagångssätt bidrar till enhetlig kontroll

Samtliga gränskontrollpliktiga sändningar måste föranmälas och genomgå kontroll. Enligt EU-lagstiftningen behöver dock bara en viss andel av alla sändningar av en viss vara kontrolleras fysiskt. I TRACES finns bland annat information om tidigare utförda kontroller av djur och varor samt exporterande och importerande anläggningar. Informationen utgör, tillsammans med lagstiftningen, underlag för bedömningen av vilka sändningar som bör prioriteras i den fysiska kontrollen. Informationen kan även ligga till grund för beslut om importstopp.

När någon av EU:s ca 320 gränskontrollstationer hittar allvarliga brister i en sändning av animaliska produkter så utlöses en så kallad förstärkt offentlig kontroll enligt förordning (EU) 2019/1873. Den innebär att efterföljande sändningar med samma produkt från samma ursprungsanläggning måste genomgå förstärkta kontroller då de kommer till EU:s gräns. För att en förstärkt offentlig kontroll ska upphävas måste tio provtagna sändningar i följd ha godkänt resultat. Dessutom måste de efterföljande sändningarnas sammanlagda vikt minst uppgå till tio gånger vikten som utlöste den förstärkta offentliga kontrollen.

Genomförande, kontrollmetoder och kontrollfrekvens

I Sverige utförs gränskontroll vid tjugosju stycken EU-godkända gränskontrollstationer (GKS):

  • Arlanda flygplats: alla animaliska produkter, levande djur utom hov- och klövdjur, vissa köks- och bordsartiklar och vegetabilier som omfattas av skyddsbeslut samt växter och växtprodukter. 
  • Landvetter flygplats: växter och växtprodukter. 
  • Gävle: animaliska livsmedel, samt vissa köks- och bordsartiklar och vegetabiliska livsmedel som omfattas av skyddsbeslut samt trä. 
  • Göteborgs hamn: alla animaliska produkter, vissa köks- och bordsartiklar och vegetabilier som omfattas av skyddsbeslut samt växter och växtprodukter. 
  • Helsingborgs hamn: alla animaliska produkter, vissa köks- och bordsartiklar och vegetabilier som omfattas av skyddsbeslut, samt växter och växtprodukter. 
  • Malmö, flygfraktsterminalen: växter och växtprodukter 
  • Malmö hamn: växter och växtprodukter 
  • Stockholm Norviks hamn (Nynäshamn): animaliska livsmedel, vissa köks- och bordsartiklar och vegetabiliska livsmedel som omfattas av skyddsbeslut samt växter och växtprodukter.
  • Svinesund: växter och växtprodukter. 
  • Södertälje hamn: vissa köks- och bordsartiklar och vegetabilier som omfattas av skyddsbeslut. 

Dessutom finns 16 gränskontrollstationer som bara är utsedda för kontroll av trä 

Ekologiska varor kontrolleras vid 11 införselställen eller gränskontrollstationer: Arlanda, Göteborg, Helsingborg, Stockholm Norvik, Lidköping, Norrköping, Västerås, Åhus, Södertälje och Gävle.Importkontrollen utförs enligt EU-lagstiftning samt nationella föreskrifter. Det finns även skriftliga rutiner och vägledningar för hur kontrollerna ska utföras. Samtliga kontroller registreras i TRACES och beslut om sändningarna fattas genom ett så kallat CHED, som är ett gemensamt hälsodokument för införsel, eller ett kontrollintyg, COI, för ekologiska produkter. Beslutet innebär att sändningen antingen godkänns eller avvisas. 

De kontroller som görs är: 

  • Dokumentkontroll – kontroll av att medföljande officiella intyg och/eller andra dokument överensstämmer med importvillkor och uppgifter om sändningen. 
  • Identitetskontroll - kontroll av att medföljande dokument och märkning stämmer överens med sändningen. 
  • Fysisk kontroll – den fysiska kontrollen kan t.ex. bestå av temperaturmätning, organoleptisk kontroll, kontroll att emballage är helt och i vissa fall provtagning. 

Kontroll görs också av lastmanifest från fartyg och flygplan för att säkerställa att inga djur och varor som ska gränskontrolleras undgår kontroll. 

Hantering av resultat och avvikelser 

När en sändning inte blir godkänd för införsel till EU ska den avvisas och importören får då ett skriftligt beslut. Beslutet går att överklaga. 

Produkter som avvisats ska antingen destrueras, returneras till ursprungslandet, skickas till annat land utanför EU eller göras föremål för särskild behandling, annan nödvändig åtgärd eller användas till annat ändamål. fOm djur inte godkänns för införsel kan den officiella veterinären förutom återsändning även besluta om avlivning eller karantän. 

Eventuella positiva provsvar i de mikrobiologiska och kemiska analyser som utförs enligt det nationella kontrollprogrammet för gränskontrollen rapporteras till EU-kommissionen, liksom analyser enligt skyddsåtgärder och förstärkta importkontroller. 

Uppföljning, utvärdering och ständiga förbättringar 

Kontrollmyndigheterna följer regelbundet upp verksamheten vid sina gränskontrollstationer så att kontrollerna utförs i den omfattning och på det sätt som lagstiftningen föreskriver. 

Revisioner genomförs regelbundet. Resultaten används för att kvalitetssäkra och vidareutveckla verksamheten. De centrala myndigheterna kontrollerar att gränskontrollstationerna uppfyller kraven i lagstiftningen. Myndigheterna genomför även kalibreringsinsatser för att säkerställa att kontrollen är likvärdig och att kontrollpersonalen har rätt kompetens. 

Analysen är ett verktyg för utveckling av kontrollen både på lokal och på nationell nivå. Resultaten och förslag till förbättringsåtgärder redovisas i rapporten Kontrollen i livsmedelskedjan. 

Mer information:

Senast granskad 2024-11-06