Mat- och måltidsutbildning väcker elevers matnyfikenhet

Kock samtalar med elever.

2024-08-21

När skolor arbetar aktivt med mat- och måltidsutbildning äter eleverna oftare frukost, mer frukt och grönt och mindre sötsaker. De vågar också prova fler nya maträtter. Det visar ny forskning som sammanställts inför arbetet med att uppdatera de nationella riktlinjerna för skolmåltiderna.

En annan viktig faktor för att få elever mer positiva till skolmåltiderna är att arbeta för att få eleverna att känna sig trygga i skolmatsalen. Att bli uttittad när man sitter ensam, att inte veta i förväg vem man kommer sitta bredvid i matsalen eller råka spilla eller snubbla är några exempel på faktorer som skapar otrygghet i matsalen.

– En grundläggande förutsättning för att få eleverna att äta är att måltidssituationen upplevs som trygg och trivsam, det är viktigare än vad som ligger på tallriken. Eftersom barnen har bäst kunskap om vad som krävs för att skolrestaurangen ska vara ett ställe där man vill vara, behöver eleverna involveras i arbetet. Samtidigt behöver det finnas förutsättningar för måltidspersonal, lärare och elever att samarbeta kring måltidsfrågor, säger Emelie Elin (fd Eriksson) på Livsmedelsverkets kompetenscentrum för måltider i vård, skola och omsorg.

Studier visar att skollunchen bidrar till ett bättre näringsintag, ökad koncentration, bättre skolprestation och ökad livskvalitet hos eleverna – särskilt när det gällde psykiskt välbefinnande och sömn. Det är också mindre vanligt med huvudvärk och ryggvärk hos elever som äter skollunch ofta jämfört med om den hoppas över. Därför finns mycket att vinna på att arbeta mer systematiskt och förebyggande med måltidsmiljön och måltiderna, inte minst i det systematiska kvalitetsarbetet.

Arbetet med att uppdatera Nationella riktlinjerna för måltider i skolan pågår för fullt och som en del i det arbetet har vi den här veckan publicerat två vetenskapliga rapporter. Det är forskare vid Umeå universitet, Örebro universitet och Karolinska Institutet som undersökt olika aspekter av skolmåltider på uppdrag av Livsmedelsverket, genom att gå igenom aktuell internationell forskning på området.

Läs mer i våra pressmeddelanden:

Kontakta oss

Ett fel inträffade när CAPTCHA-bilden skulle hämtas

Om Måltidsbloggen

Måltidsbloggen vänder sig till dig som arbetar med att utveckla de offentliga måltiderna och drivs av Livsmedelsverkets nationella kompetenscentrum för måltider i vård, skola och omsorg. Vi arbetar för att främja en hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion i offentlig sektor.

 En grafisk tallrik uppdelad i sex stycken pusselbitar, varje pusselbit har ett unikt ord. Säker, God, Integrerad, Näringsriktig, Miljösmart och Trivsam. Måltidsmodellen - ett helhetsperspektiv på hållbara måltider